Bună tuturor, bine v-am regăsit cu o nouă serie de articole! Ghiciți ce încape pe o filă, este atent analizat și te poate duce cu un pas mai aproape de jobul dorit? Exact, CV-ul!
Legenda spune că acest obiect misterios, deși este de dimensiuni reduse, are puteri nelimitate dacă este făurit cum trebuie, fără de greșeală, în mâinile eroilor cu inima pură. Spre deosebire de Mjölnir, ciocanul lui Thor sau Lasso of Truth al lui Wonder Woman, CV-ul nu este un obiect mistic, iar noi am luat legătura cu o persoană cu experiență în acest domeniu pentru a afla adevărurile ascunse și cât mai multe sfaturi despre scrierea unui CV sincer, cuprinzător și atrăgător.
În primul material din serie, discutăm cu Ruxandra Nicolescu, Business Operations Lead la Adobe Romania, all-time Recruiter și Consultant în carieră certificat GCDF (Global Career Development Facilitator). Ruxandra ne-a ajutat cu răspunsurile la o mulțime de întrebări, destrămând miturile legate de CV-uri. De asemenea, ne-a oferit o privire din interior și nenumărate bune practici și recomandări pentru a crea un CV exemplar.
În articolul de față discutăm despre ce înseamnă un CV, cine se uită pe el și de ce este atât de important în procesul de angajare. Și pentru că nu doar simpla prezență a acestui obiect contează, ci și cum este scris, vorbim și despre conținutul unui CV în funcție de experiența și de nivelul unui candidat, și modul de formatare al acestuia, ca să fie cât mai pe placul recruiterilor.
Pentru început, să înțelegem ce este un CV și care este rolul acestuia.
CV-ul reprezinta prima formă de contact cu recruiterii și intervievatorii; acesta îndeplinește mai multe obiective care au impact în primele faze de recrutare și se întâlnesc cu granița următoarelor etape din procesul de angajare, și anume interviurile.
Prin CV, ar trebui:
– Să oferi o imagine de ansamblu a profilului tău profesional
– Să clarifici concis nivelul skill-urilor tale
– Să obții o invitație la interviu
Cine se uita la CV atunci când îl trimit unei companii?
Prima persoana care vede CV-ul este, de cele mai multe ori, Recruiter-ul, dar sunt și situații în care Hiring manager-ul face acest screening. Dacă CV-ul trece la etapa următoare, acesta ajunge la echipa de interviu: viitorii colegi din echipa tehnica, leader-ul echipei, echipa de HR.
Astfel, CV-ul trimis ar trebui să comunice eficient cu toate aceste persoane. Ar trebui să le răspundă întrebărilor: “Acest candidat va avea o performanță bună în cadrul interviului? Dar în cadrul job-ului?”.
Ce este procesul de screening despre care ai vorbit? Cum putem trece cu succes de el?
Dacă am analiza pipeline-ul și procesul prin care trec candidații, aceasta etapă conține cel mai mare număr de înscriși, așa că nevoia recruiterilor și a hiring managerilor este sa filtreze rapid profiluri cele mai bune. Specificul procesului de screening este ca acesta conține decizii rapide, abrupte.
Pentru ca CV-ul sa treacă cu succes de etapa de screening, acesta ar trebui, în primul rând, să fie scris corect gramatical. Apoi, bineînțeles, acesta ar trebui să conțină informații relevante pentru profilul job-ului (pe scurt: fit pe rol). Regula este simpla: dacă CV-ul comunica existenta cerințelor minime pentru jobul respectiv, atunci a trecut de screening.
Ca bonus, ar putea:
- Să arate felul în care candidatul face ceva în plus: proiecte open-source, livrare de training-uri, cursuri la facultate, meet-up-uri, voluntariat etc
- Să fie formatat în mod creativ sau în mod elegant
Ce ne poți spune despre formatul CV-ului? Este suficient să dau un simplu export de pe LinkedIn?
Formatul CV-ului ar trebui în primul rând să fie curat și ordonat astfel încât să fie ușor de citit. Personal, nu prefer formatul Europass pentru ca mi se pare mai dificil de ajuns la concluzii rapide: de obicei trebuie să cauți într-un text “de dedesubt” care a fost intervalul de angajare la joburi, compania, iar descrierea responsabilităților se vede de obicei mai mic decât în alte formate, deci e mai greu de citit. Pentru a înțelege mai multe despre viata unui recruiter, aș vrea să vă menționez că screening-ul CV-urilor este o activitate învățată de-a lungul timpului și, bineînțeles, în funcție de experiență, se pot forma niște preferințe. Pentru a te asigura ca CV-ul “trece” indiferent de aceste preferințe, recomand să fie formatat cât mai clar și informațiile relevante să fie ușor de văzut. Pentru a atinge aceste aspecte, recomand folosirea de bullet points: sunt ușor de citit și poți adăuga astfel și detalii legate de scopul proiectului, tehnologii, etc.
Legat de profilul de LinkedIn, dacă îți dorești să îl trimiți pentru etapa de screening, este perfect OK atâta timp cât este actualizat. În unele situații, este posibil totuși sa ți se ceară un CV diferit dacă ajungi într-o etapă mai departe în procesul de recrutare. Dacă alegi totuși sa trimiți profilul de LinkedIn în format PDF, asigura-te ca sunt trecute în el datele tale de contact: mail și telefon.
Urmează cea mai controversată întrebare: cât de lung ar trebui să fie un CV? Dacă un CV are mai mult de o pagină, citește cineva restul informațiilor?
În general, CV-ul ar trebui să aibă o lungime potrivită pentru a transmite informații relevante legate de experiența ta. Chiar dacă primesc CV-uri lungi, eu le citesc până la capăt, pentru că de multe ori filosofia este să “cercetezi” în căutarea punctelor forte care ar face un candidat extraordinar pentru job, nu sa cauți motive pentru care candidatul ar trebui respins.
Ideal însă, CV-ul ar trebui să fie destul de concis cât să transmită informațiile rapid, fără să trebuiască să îl citești în amănunt la prima vedere. Acesta poate avea de la 3 sferturi de pagină pentru student pana la 5 pagini pentru seniori cu peste 20 ani de experiență.
Ce pot include studenții/juniorii în CV dacă au prea puțina experiență?
În cazul juniorilor care se tem că nu au ce să treacă în CV: este ok sa detaliezi proiectele de la internship-uri, de la facultate și oricare alte activități extra-curriculare, cum ar fi voluntariate, hackathons, concursuri tehnice etc.
Dar seniorii cu multă experiență? Cum pot ști ce să prioritizeze?
În cazul seniorilor care se tem ca e nevoie să “taie” din CV: este ok sa sumarizezi în maxim 3-4 rânduri experiența de la primele joburi, să menționezi, dar nu să detaliezi proiectele extra și să scoți în evidență elementele din cariera ta care sunt relevante pentru prezent: tehnologiile cu care ai lucrat și vrei sa mai lucrezi, joburile care îți plac cel mai mult, pasiunile și lucrurile la care ai devenit expert. În cazul în care detaliezi fiecare element din CV fără acest filtru al relevanței, riști să primești foarte multe invitații la interviu pentru joburi care nu te atrag.
Cu sau fără poza?
Recomand să pui o poză în profilul de LinkedIn. Studiile realizate arată ca profilurile cu poză adăugată au tendința să fie văzute mai des. Avantajul este ca sunt mai puține șanse ca profilul să pară fals. În plus, o poză arata ca ești deschis, ca poți fi abordat. De asemenea, alege cu atenție poza: să fie clară, din profil, îmbrăcăminte și context decent etc.
În CV este alegerea ta dacă pui o poza sau nu poză. Este bine să te interesezi despre normele și preferințele tarii în care aplici. Se pare că, de exemplu, dacă pentru aproape toate țările din Europa este recomandat sau chiar cerut să adaugi poza, în UK, recruiterii te-ar sfătui să nu faci asta. De asemenea, am aflat ca în US este considerat neobișnuit să incluzi poză.
Pentru un rol tehnic, să menționez toate limbajele și tehnologiile cu care am lucrat sau doar pe cele unde am foarte multă experiență?
Merită să menționezi toate limbajele pe care le cunoști, ca sa răspund pe scurt. Este bine să faci asta pentru ca se adaugă “cuvinte-cheie”, deci cresc șansele de a primi invitații la discuții.
Totuși, adăugarea de informații corecte despre skill-urile tehnice va determina succesul nu doar în etapa de screening, dar de asemenea, va avea un impact și pentru etapa de interviuri. De ce? Pentru ca prin aceste informații, creezi așteptări în echipa de interviu.
Intervievatorii se vor aștepta să cunoști într-o măsură sau alta orice ai trecut în CV. Astfel, contează foarte mult în ce fel exprimi aceste cunoștințe, modul în care diferențiezi niveluri de experiență cu fiecare limbaj/tehnologie.
Și cum se poate face acest lucru: diferențierea experienței?
În primul rând, menționează și descrie în ce proiect ai lucrat cu respectivul limbaj. În acest fel, ar trebui să ai toate tehnologiile menționate în cadrul CV-ului într-un mod relevant. Oferind un context cât mai clar (am lucrat cu xyz, versus am văzut proiecte cu abc), minimizezi riscul de a întâlni intervievatori care au întrebări dificile chiar și pentru tehnologiile cu care nu ai lucrat decât tangențial.
Am mai văzut în CV-uri celebrul “Skills matrix”, în care teoretic ai ocazia să adaugi o auto-evaluare pe fiecare tehnologie. As recomanda însă să folosești acest instrument doar dacă ai deja un nivel de cariera senior. În acest fel, poți obține valoare din acest format pentru că reușești să exprimi concis care sunt punctele tale forte.
Dacă ești junior, probabil vei fi tentat sa treci un nivel “peste mediu” la toate skill-urile din matrice, evaluând, să spunem, după o scală academică, de exemplu nota de la facultate. Ajungi însă la interviu după ce ai creat niște așteptări foarte înalte pentru intervievatori, pentru că scala după care evaluează ei este probabil mai ridicată față de a ta. Dacă, tot în cazul în care ești junior, treci nivel “începător” sau “începător-mediu” la toate skill-urile, riscul este să nu fi chemat la interviu, pentru că se creează aparența veșnicei “lipsă de experiență”. Astfel, eu recomand să nu folosești acest instrument în primii ani de carieră. Ieși mult mai avantajat dacă descrii proiectele cu un format de bullet points.
Consideră ca cea mai eficientă modalitate de a menționa skill-urile și de a transmite mesajul corect este să explici proiectele la care ai lucrat și complexitatea lor, iar în acest fel, hiring panel-ul va putea citi informația relevantă și o va putea compara cu cerințele proiectului lor.
Este adevărat că ar trebui să modific CV-ul pentru fiecare poziție și companie la care aplic?
Este un sfat foarte popular pe internet, însă cred că este important, în primul rând, să ai un “CV de baza” relevant. Ulterior, poți să faci mici modificări în funcție de cum te inspiră rolul la care aplici.
În plus, dacă îți dorești mult să ajungi la o companie și observi că ai elemente în comun cu aceasta (de exemplu, valori, cultură orientată spre voluntariat, spre comunitate, spre mediul înconjurător etc) atunci nu ezita să pui accent în CV pe experiența ta legata de aceste lucruri. S-ar putea să fie important pentru compania respectivă, dar pentru altele nu va fi interes. Acesta este un exemplu bun de situație în care poți să modifici CV-ul în funcție de poziție și companie.
De asemenea, un alt caz în care merita să iei în considerare personalizarea CV-ului este cel în care aplici la instituții care au anumite rigori: format Europass sau nu, poza sau nu etc.
Pentru o poziție tehnică, sunt urmărite și soft skills (cum ar fi voluntariatul sau proiectele care nu au legătura cu domeniul tehnic)?
Dacă ai astfel de experiențe, merită sa le adaugi. În orice caz, ele reprezinta un element interesant care te diferențiază de alți candidați. Trebuie de asemenea să iei în considerare nivelul de detaliu pe care vrei să îl păstrezi în aceste situații. În general recomand să le menționezi pe scurt.
Să adaug limbile străine? Dar premiile de la concursuri, olimpiade, hackathoane?
Un mare DA pentru limbile străine. Cât despre concursuri și premii, în perioada de “junior” merită să menționezi mai detaliat proiectele prin care ai câștigat, tehnologiile etc. După trecerea anilor, poți să păstrezi aceste reușite în CV, dar cu descrieri mult mai concise – aș zice doar numele concursului și locul.
Nu puține sunt aspectele pe care le avem de discutat despre CV-uri. În articolul acesta am pus accent pe întrebări generale despre rolul acestora, conținut și modul de formatare. Sperăm ca informațiile oferite să vină în ajutorul vostru atunci când redactați un CV, dar până atunci fiți pe fază, pentru că urmează un nou articol despre CV-uri, unul care le analizează dintr-un punct de vedere mai subiectiv și ne ajută să ne plasăm în pielea unui recruiter.
All about CVs este al patrulea articol din seria Community Writer, articol dezvoltat cu sprijinul Adobe România. Această serie își propune să aducă un plus de informație și înțelegere privind subiecte de interes pentru domeniul IT. Dacă te întrebi ce presupune procesul de recrutare, găsești aici primul articolul. Dacă nu îți este clar ce să alegi, internship sau junior level, poți citi câteva informații relevante aici, iar dacă vrei să afli diferențele între junior, middle și senior, citește acest articol.
Ți-a plăcut articolul? Mai ai întrebări sau curiozități despre CV-uri? Atunci nu ezita să ne scrii pe hello@codette.ro și vom distruge împreună aceste mituri. Ne auzim cât de curând cu următorul articol ;).