O să încep printr-un adevăr general valabil – de câteva luni experimentăm lumea diferit. Impactul pandemiei de coronavirus ne-a modificat cotidianul. Am fost cu toții nevoiți să adaptăm rapid multe din lucrurile cu care obișnuiam să ne construim ziua, pentru a funcționa în mediul online. Procesul de recrutare nu a făcut excepție. Dacă acum ceva luni ne bucuram de interacțiunea față în față la un interviu, astăzi încercăm să lăsăm o impresie cât mai bună intervievatorului în spațiul digital. Astfel, pentru întreaga comunitate Codette următoarea întrebare a devenit de referință – cum arată procesul de recrutare în vremea pandemiei de Covid-19?
De la curiozitatea aceasta am plecat și noi, iar drumul ne-a condus la Tatiana Tudor, Technology Recruiting Specialist la Accenture. Cu peste 15 ani experiență, Tatiana este parte integrantă a companiei Accenture de peste 12 ani, începându-și inițial activitatea în cadrul sectorului de Marketing și Comunicare al companiei, și ulterior (în urmă cu aproape 6 ani) alăturându-se echipei de Recrutare IT.
De un profesionalism exemplar, acela ce rezidă din dedicare continuă, cu calm și mult tact, Tatiana a avut amabilitatea să ne răspundă pe îndelete la întrebări: de la barierele impuse recrutării de translatarea în mediul online, la recomandările în vederea unei pregătiri temeinice pentru interviul de angajare, în rândurile următoare vă invit să descoperim sfaturi utile și de actualitate despre procesul de recrutare în vremea pandemiei.
Ce înseamnă pentru Accenture procesul de recrutare?
Din perspectiva Accenture, procesul de recrutare înseamnă modalitatea de comunicare, interacțiune și cunoaștere cu viitorii colegi, coroborată cu etapa de evaluare a cunoștințelor și experienței tehnice. Astfel, parcurgerea împreună a acestora ne oferă nouă posibilitatea de a ne cunoaște mai bine, de a oferi informații despre companie, rol, echipă, proiect, de a răspunde la eventualele întrebări, dar și de a afla mai multe detalii relevante despre motivația, experiența și așteptările candidaților.
Recrutarea viitorilor angajați în contextul pandemiei de Coronavirus – ne poți detalia mai multe despre proces? Ce s-a schimbat, ce a rămas la fel?
Când discutăm despre contextul pandemiei de Coronavirus și schimbările pe care le-a adus asupra procesului de recrutare, consider că cea mai mare variație a fost mutarea acestuia exclusiv în mediul online, într-un interval de timp foarte scurt; putem să afirmăm chiar de pe o zi pe alta, dacă folosim un limbaj mai plastic. Provocarea, din perspectiva mea, a venit mai ales din zona de adaptare la o situație nouă și neașteptată, în contextul în care era nevoie de continuitate în desfășurarea activității.
Ca și etape, procesul de recrutare a rămas neschimbat: astfel, prima interacțiune cu viitorul coleg/ă are loc într-o scurtă discuție telefonică (acesta fiind contactat/ă de echipa de Recrutare IT). Etapele următoare cuprind un interviu de HR (sau discuția de HR cum ne place nouă să îi spunem, căci o vedem ca pe o discuție deschisă și transparentă de ambele părți), urmat de interviul tehnic, cu un/o coleg/ă senior, pentru evaluarea nivelului de cunoștințe, experiență și competențe tehnice, în concordanță cu cerințele și nivelul de senioritate al rolului.
„discuția de HR cum ne place nouă să îi spunem, căci o vedem ca pe o discuție deschisă și transparentă de ambele părți”
Acest pas reprezintă totodată o ocazie bună pentru viitorul coleg/ă să afle mai multe lucruri despre zona tehnică a postului sau a proiectului. În funcție de specificul rolului, poate urma și o discuție finală cu echipa de proiect. Toate aceste conversații au loc online și preferăm, în mod deosebit, să fie cu video pentru a ne putea vedea și interacționa cât mai bine.
Există bariere impuse de translatarea exclusivă în mediul online a procesului de recrutare? Din perspectiva unui viitor candidat, cum sugerezi că ar fi indicat să le depășească?
Comparativ cu o discuție față în față, translatarea exclusivă în mediul online a procesului de recrutare aduce o limitare în comunicarea și interacțiunea cu viitorul coleg. Atunci când discutăm doar online se poate dovedi mai dificil a stabili acea „conexiune” la nivel nonverbal, însă nu imposibil aș spune. Contează să fim conștienți de acest aspect și să lucrăm împreună pentru a le depăși.
O altă limitare, ar putea veni din zona tehnică sau spațiul de desfășurare al interviului, însă și pe acestea le putem pregăti în avans și îmbunătăți prin exersare. Din acest motiv se recomandă alegerea unui spațiu liniștit, cu un zgomot de fundal redus pe cât posibil (ar fi indicat să se țină cont și de reducerea pe cât posibil a oricăror distrageri, inclusiv sonorul telefonului mobil), o lumină bună (suficientă pentru a asigura vizibilitatea), dar și testarea funcționalității echipamentului (audio, video, conexiunea la internet).
Cum ar trebui să se pregătească un candidat pentru selecția exclusiv online?
Chiar dacă vorbim în această perioadă de interviu exclusiv online, principiile de bază pentru a te pregăti pentru acesta rămân aceleași.
La acestea se mai adaugă însă câteva recomandări pentru un interviu de succes. În primul rând, este indicat să existe o documentare anterioară asupra companiei și activității acesteia. Sugerăm de asemenea, o pregătire în avans a răspunsurilor, compararea cunoștințelor și experienței personale cu cerințele rolului, o revizuire a ținutei vestimentare (ca și cum am merge la un interviu față în față), punctualitatea, precum și curajul de a fi tu însuți ?.
Interviul este până la urmă discuția formală cu viitorul potențial angajator și sunt de părere că este relevant ca viitorul/viitoarea coleg/ă să se întrebe ce anume va dori să afle angajatorul despre acesta în cadrul acestei discuții, cum îi vor fi comunicate aceste informații, dar și ce detalii dorește la rândul său să afle.
„este recomandat ca viitorul coleg/ă să se păstreze relaxat în cadrul interviului online”
Nu în ultimul rând, recomandarea noastră pentru candidați în vederea construirii unei discuții cât mai plăcute și a unei interacțiuni cât mai bune cu echipa de intervievare este să își păstreze doza de unicitate, să fie ei înșiși și să se mențină relaxați. Adoptarea unei atitudini joviale, un zâmbet 🙂 și păstrarea contactul vizual (recomandare este să privească spre cameră, nu neapărat spre ecranul device-ului) pe parcursul discuției sunt întotdeauna lucruri la care suntem atenți.
Necesitatea principiilor de Diversitate și Incluziune (D&I) în vreme de Coronavirus – cât de accentuată se resimte?
„Pentru a putea crea o cultură a egalității trebuie să îi înțelegem și să îi recunoaștem importanța și fiecare dintre noi să o încurajăm prin a fi autentici”
În cadrul Accenture avem convingerea că definirea și susținerea unei culturi în termeni de egalitate, diversitate și incluziune trebuie prioritizată și trebuie întotdeauna să rămână alături de alte priorități cheie, precum partea de creștere sau finanțare. Astfel, pentru a putea crea o cultură a egalității trebuie să îi înțelegem și să îi recunoaștem importanța și fiecare dintre noi să o încurajăm prin a fi autentici.
Procesul de recrutare se poate dovedi o etapă plină de provocări pentru un candidat. Dacă mai adăugăm și factorul de imprevizibilitate pe care criza de Covid-19 l-a adus, nivelul de stres poate să crească. Ce sfat i-ai acorda unui candidat care se confruntă cu aceste îngrijorări?
Într-adevăr, această perioadă poate genera nesiguranță, cred însă că ceea ce putem face, în primul rând, este să rămânem optimiști, continuând să excelăm în activitatea noastră și să fim deschiși în a învăța lucruri noi. În privința procesului de recrutare, cred că emoția sau îngrijorarea pot fi influențate pozitiv printr-o pregătire temeinică înainte de fiecare etapă a procesului, ținând cont totodată și de recomandările menționate.
Dacă menționăm top 3 elemente cheie, aptitudini pe care un candidat ar fi indicat să le aibă în vedere când aplică pentru un job, acestea ar fi …
Motivația, competențele tehnice și adaptabilitatea.
În încheiere, un sfat pentru candidații care își caută un loc de muncă ar fi?
Sfatul meu ar fi să aplice pe cât posibil recomandările în vederea pregătirii pentru un interviu, să rămână deschiși în a învăța mereu lucruri și tehnologii noi și să dea dovadă de adaptabilitate și flexibilitate.
(în loc de) CONCLUZIE
Pe parcursul articolului am urmărit să explicăm eventualele întrebări legate de procesul de recrutare în contextului creat de pandemie. Cu sprijinul Tatianei am detaliat cum, în pofida oricăror încercări, dacă urmăm câteva reguli simple, asezonate cu o doză de adaptabilitate putem să ne păstrăm pregătiți, chiar și pentru un interviu exclusiv online.
Poate nu există o rețetă exactă pentru interviul perfect, dar respectarea principiilor de bază pentru un dialog deschis, o atitudine respectuoasă, o documentare anterioară asupra companiei, punctualitatea, precum și curajul de a fi autentic pot să te aducă mai aproape de obținerea locului de muncă mult visat. Nu uita să le exersezi și tu tura viitoare când te regăsești în postura de candidat, noi îți urăm succes de pe acum 😉
Acest articol este dezvoltat în parteneriat cu Accenture și își propune să aducă un plus de informație și înțelegere privind subiecte de interes pentru domeniul IT. În cazul în care încă nu ai un răspuns clar de ce ar trebui să te alături unui hackthon online, aici poți afla mai multe detalii, iar dacă vrei să descoperi cum a fost atmosfera la ediția de anul acesta nu rata acest articol.
Codette este comunitatea în care descoperim împreună, iar părerea ta contează pentru noi. Așteptăm și propunerea ta despre subiectele de interes pe care dorești să le abordăm data viitoare. Ne poți da de știre pe adresa hello@codette.ro. Până la articolul următor, stay safe și urmărește aventurile Codette pe Facebook și Instagram.