Nu știu despre voi, dar pentru mine conceptul de interviu a fost mereu one great big scary word. Vorbesc despre momentul acela când îți tremură palmele, când întrebi în stânga și-n dreapta prietenii despre subiecte, când vrei să citești 3 cărți plus 5 cursuri rapide de pe YouTube în mai puțin de 48 de ore. Știți ce zic? Când te uiți în oglindă și-ți exersezi zâmbetul, chestiile alea basic pe care ne asigurăm că le stăpânim, pentru acele minute petrecute în fața intervievatorului, când sperăm să nu greșim răspunsul. În ziua de azi, etapa interviului a devenit un requirement, indiferent că aplici pentru voluntariat într-o organizație, un internship sau pur și simplu vrei să-și schimbi locul de muncă. Cu o groază de articole disponibile despre posibile întrebări și răspunsuri, despre modalități de a te prezenta, noi am decis să apelăm direct la specialist. Și cine putea să fie mai potrivită decât Diana Țarfulea, Engineering Manager, Adobe România, parte activă în procesul de recrutare al companiei.
„Bună, mă numesc Diana și lucrez în industria IT de peste 10 ani.
Ca adolescentă, mereu m-am confruntat cu întrebări precum: „Ce mi-ar plăcea cu adevărat să fac în viață?” sau “Care este talentul meu?“. Răspunsurile erau multiple și diferite și niciunul nu persista mai mult de câteva zile. Aveam momente când mi se părea teribil de nedrept că trebuia să iau o decizie în privința studiilor într-un moment în care nu știam cu adevărat ce voiam să fac. Așa că în cele din urmă am decis să-mi urmez intuiția și astfel am descoperit lumea tehnologiei. Începutul a fost cu ezitări, obstacole, cu nenumărate frustrări și ore petrecute în laboratoarele de informatică ale facultății. Treptat însă, drumul a devenit tot mai lin, iar lumea descoperită, tot mai fascinantă.
Acum fac parte din echipa Adobe România, unde alături de colegii mei – cu toții oameni foarte talentați și deștepți – dezvoltăm Adobe Primetime Authentication – unul din produsele Adobe care are în portofoliu un premiu Emmy Engineering Award, obținut în urmă cu câțiva ani.”
Cum arată un CV bine construit?
”Trebuie să fii autentic, lucrul acesta se vede!”
Construirea unui CV de calitate poate fi un proces anevoios. Vrem să adăugăm elemente dar nici să încărcăm prea mult. 2 pagini succinte sau 8 detaliate? În această lumea dată pe fast-forward, cedăm tentației și folosim templateuri deja existente sau adăugăm tușa personală când vine vorba de construirea CV-ului? Având ani de experiență în domeniu și sute de CV-uri vizualizate, Diana ne împărtășește viziunea ei:
„Când vorbim despre un CV bine construit, ce contează foarte mult este poziția pentru care aplicăm. În funcție de postul pentru care candidezi, experiența, proiectele și skill-urile trebuie structurate corespunzător. Și da, este ok să avem mai multe CV-uri! În 2-3 pagini putem să reușim să expunem experiența relevantă pentru domeniul în care este încadrat jobul și să descriem în detaliu activitățile ultimilor ani. Un alt key element pe care îl iau în considerare este acel headline care rezumă o poveste scurtă despre fiecare, ceva catchy care lasă recrutorul să vadă o parte din tine, un element ce face referire direct la originalitatea ta. E foarte important să fii autentic, lucrul acesta mereu se vede. Dar, poate de departe, printre cele mai importante caracteristici ale unui CV se numără corectitudinea gramaticală și realitatea faptelor. Nu este un lucru benefic să se descopere greșeli de scriere sau neadevăruri în legătură cu activitățile desfășurate.”
Care sunt câmpurile cheie când vizualizăm un CV?
„În principal, când studiem un CV, de fapt căutăm pasiune. Orice proiect sau tehnologie folosită reprezintă puncte de interes pentru un recrutor care îți studiază aplicația. Cu toate acestea, e recomandat să nu se piardă din vedere modul de redactare, menținerea unei note realiste fiind primordială.”
Cum construim un CV corect când nu avem suficientă experiență?
„E o întrebare pe care multe persoane la început de drum și-o adresează. Cel mai important aspect al unui astfel de CV este motivația. Trebuie sa reiasă pasiunea și dorința candidatului de a învăța, de a se dezvolta și motivația pentru care a aplicat la jobul respectiv. De asemenea, un câmp ce este mereu vizualizat este secțiunea de activități extracurriculare, precum voluntariatul sau contribuțiile la comunități open source. Acest lucru denotă interesul acordat dezvoltării personale și în același timp dorința de a împărtăși cu ceilalți cunoștințele pe care le ai. Este foarte bine să fie trecute și proiectele la care s-a lucrat pe parcursul liceului/facultății, pentru a întări convingerea recrutorului că a găsit persoana potrivită pentru job.”
Ce metodă de aplicare este recomandată (prin e-mail, prin recomandare, prin site-uri de specialitate)?
„În cadrul Adobe luăm în considerare orice CV, indiferent pe ce cale a ajuns la noi. Și cele mai multe companii lucrează în felul acesta. Ne aflăm într-o piață în care angajații buni sunt foarte căutați și se dorește atragerea lor către angajatori, de aceea sunt luate în considerare toate modurile de aplicare. În astfel de situații, head-huntingul poate să devină o practică, așa că nu uita să-ți păstrezi up-to-date profilul de LinkedIn.”
În ce măsură contează să deținem informații despre firma la care aplicăm?
„Personal, apreciez interesul arătat pentru firmă și candidatul care a căutat informații despre produsele dezvoltate de companie. Acest lucru denotă implicarea persoanei respective și dorința ei de a face parte din echipă. În plus, pregătirea înainte de interviu este un lucru foarte util pentru candidați, îi ajută să pună întrebări pertinente legate de aspecte neclare despre firmă sau produse.”
Când este momentul oportun să discutăm despre salarizare?
”Depinde cum setezi regulile jocului”
Independent de gen sau mentalitate, negocierea salariului este o practică des întâlnită pe piața cotidiană.
„Cred că trebuie să se ajungă la discuția asta natural. Întregul proces de intervievare are beneficii pentru ambele părți: compania înțelege mai bine profilul candidatului iar candidatul are posibilitatea de a învăța. Regulile jocului sunt stabilite, în parte de către companie, dar și candidatul are un rol semnificativ.”
Studiile recente arată că 68% din femei tind să accepte oferta salarială, comparativ cu partea masculină care tinde să negocieze. Cu toate acestea, Diana ne explică că pe parcursul experienței ei, nu consideră că există un procent efectiv, negocierea diferă de la candidat la candidat.
„Cred că există și surprize. Am întâlnit fete foarte curajoase, care și-au exprimat clar dorința, dar per total cred că ne putem referi la procente pe grupe de performanță. Când vorbim despre subiectul salarizare, sunt o serie de factori care trebuie luați în considerare dar nu trebuie scăpat din vedere că nu întotdeauna dă bine.”
Cât de importantă este o echipă diversă?
În acest context, nu am putut să nu ne întrebăm cât de relevantă este diversitatea. Așa cum și Diana ne explică, la Adobe grija pentru diversitate primează: „Încercăm să ne implicăm și să asigurăm un mediu divers. Diversitatea e foarte importantă, nu se referă doar la raportul fete-băieți, ci la diversitatea de cunoștințe, de opinie. Acest thoughtful disagreement, manifestat într-un mod constructiv, astfel încât conceptele de bias sau groupthink nu își vor face apariția.”
Care sunt etapele unui interviu; ce se urmărește într-un interviu tehnic?
„Procesul de selecție tinde să difere de la companie la companie. La Adobe de exemplu, parcurgem mai multe etape. Se începe cu o convorbire telefonică, urmată de un interviu tehnic și ulterior discuția despre companie și salarizare. Bineînțeles, nu este o ordine fixată și există posibilitatea de a comasa sau interschimba ordinea. Când discutăm efectiv de interviul tehnic, pentru Adobe este importantă atitudinea candidatului. Categoric că bagajul tehnic trebuie să fie unul solid; dar cea care face diferența este atitudinea. Punem accent pe inteligența emoțională pentru că suntem de părere că alături de un right mindset, putem construi împreună. Etapa noastră tehnică este o discuție în care urmărim modul de gândire al candidatului. Nu este o discuție ușoară dar modul în care punem întrebările creează un mediu al cărui rol este de a sprijini candidatul să se relaxeze, o discuție în care acesta își povestește pasiunile, proiectele în care s-a implicat; pornim împreună de la o problemă și dezbatem soluția.”
Care sunt metricile de bază care diferențiază între un junior, middle și un senior?
Nu am putut să nu ne întrebăm pe ce ar trebui să ne axăm când vrem să avansăm pe scara profesională. Când vorbim despre diferențiere, experiența joacă un rol determinant dar asta nu exclude și alte aspecte, după cum ne-a explicat Diana:
„Este adevărat – cu cât avansezi în carieră, cu atât experiența e mai relevantă. Dar contează foarte mult nivelul de cunoștințe și atitudinea. În Adobe punem accent pe inteligența emoțională, dar în aceeași măsură bagajul de cunoștințe calitative înclină balanța. Dacă pentru începători primează dorința de dezvoltare personală, pentru poziția de middle se pune accent pe skillurile de comunicare, capacitatea de a ține prezentări sau de a ajuta echipa din jurul tău. Când vorbim despre senior, interviul tehnic și modul de comunicare cu echipa vor juca un rol principal. Sunt metrici care țin de fiecare categorie și de fiecare individ în parte. Dar ceea ce este comun tuturor este dorința de perfecționare. Acel ”vreau sa învăț” mindset, ”vreau să stau lângă oameni care știu, de la care am ce învăța”, acest tip de mindset face diferența.”
Care e profilul candidatului ideal?
”Un profil apreciat este un profil onest”
„Pentru început cred că e important să înțelegem că profilul ideal nu există. Un profil apreciat este un profil onest, un profil autentic, cu experiență tehnică relevantă pentru poziția căreia i se adresează. În ceea ce vizează partea de soft-skills, activitățile care atestă skill-urile de comunicare sunt mereu apreciate, voluntariatul sau sprijinirea comunității sunt aspecte care ajută într-un CV.”
Tips & tricks
În final, am rugat-o pe Diana să ne creioneze profilul candidatului ideal și să ne ofere câteva tips & tricks de care e bine să ținem cont în general:
”Să-și poarte atitudinea cu eleganță!”
-
„Nu încerca să pari ce nu ești! Menține o notă modestă și realistă. Sunt oameni care petrec ore întregi înainte încercând să disimuleze, dar asta nu ajută. E timp pierdut, trebuie să fie ei înșiși, cu încredere, relaxați.”
-
„Acordă atenție aspectului! Pentru prima discuție, șlapii sau bluza transparentă ar trebui lăsate acasă. Chiar dacă este un mediu informal, flerul și bunul simț trebuie să primeze.”
-
„Timpul este o resursă importantă, pentru tine – candidat, pentru recrutor, pentru oricine. E indicat să respecți asta și să fii punctual. Iar dacă te găsești în situația să întârzii, nu transforma asta într-un capăt de țară. Comunică, explică situația, arată respect față de programul celor din jur. În final, o persoană punctuală mereu va transmite un mesaj puternic de respect și maturitate.”
-
„NU TE SPERIA! Frica și teama de eșec nu fac decât să-ți reducă capacitatea. Indiferent de rezultat, mergi mai departe. Nu te limita, încearcă de câte ori e nevoie și nu înceta să înveți. Ai încredere în capacitățile tale și poartă-ți atitudinea cu eleganță!”
(în loc de) CONCLUZIE
Sperăm că ați găsit util acest articol. În cele câteva rânduri, cu sprijinul Dianei Țarfulea, căreia îi mulțumim pentru implicare, am încercat să sumarizăm câteva lucruri despre tot ce considerăm relevant pentru procesul de recrutare, astfel că data viitoare când te regăsești în postura de candidat, să știi ce ai de făcut 🙂
Acum e rândul vostru! Codette este o comunitate în care descoperim împreună, de aceea părerea voastră contează. Dacă găsiți acest gen de articol interesant și sunt alte subiecte pe care ați vrea să le abordăm, dați-ne de știre pe adresa hello[at]codette.ro. Până la următorul articol, urmăriți aventurile Codette pe Facebook și Instagram.
Acest articol a fost realizat de Doina Popa și Alexandra Crețu – leads Codette, în cadrul seriei Community Writer. Diana Țarfulea, Engineering Manager @Adobe despre procesul de recrutare este primul articol din serie, dezvoltat cu sprijinul Adobe România.